Serie tips! #2 :)

Här kommer del 2 i mina tips om serie ni kan följa, men i denna delen blir det mest svenska serier. Är mest för svenska serier, men det slinker in någon engelsk ändå :p
 

Serien handlade om familjen Dahlén och deras rederi Dahléns. Till största delen utspelade sig handlingen på redare Dahléns och dess närmaste konkurrents kontor samt ombord på fartyget M/S Freja, även om både familjen Dahlén och dess konkurrenter hade flera fartyg i sin flotta. Under de tio år som Rederiet sändes hade Dahléns fyra rederikonkurrenter som varvade handlingen: Mega Line (ägdes och drevs av Henrik Bjurhed och Haakon Andersson (säsong 1–3)), Transbaltic (ägdes och drevs av Rolf Dahlén, Renate Dahlén och Henrik Bjurhed (säsong 3–4)), Silver Line (ägdes och drevs av Pehr Silver (säsong 4–11)) samt Remmer Line (ägdes och drevs av Katarina Remmer samt Remmerfamiljen (säsong 12–20)). Dessa konkurrenter lyckades ibland ta över Dahléns, men fick i stort sett alltid igen lika hårt tillbaka. Oftast handlade striderna om rätten att äga M/S Freja men också rätten att ta över Dahléns som då var ledande på Östersjötrafiken.

Utöver striderna i land skedde det också mycket ombord på M/S Freja. Handlingen på båten varvade problem som olika former av kriminalitet som smuggling, hot och utpressning men också positiva händelser som födslar, bröllop och vinster.

Detta är en stor favorit hos mig. Detta en av första serierna jag blev intresserad av eftersom min morfar var ett stort fan av denna serien så blev jag det också. Så det är typ därför jag gillar svenska serier så himla mycket. 

 

 

I handlingens centrum står 15-åriga Jonna och hennes ensamstående pappa, Frank, som är lärare. Jonna är en helt vanlig tonåring som gillar att umgås med kompisen Simon, som jobbar i en kiosk.

Frank oroar sig ständigt över Jonna, när han inte har annat att oroa sig för. Hans bäste vän heter Lennart och säljer vitvaror av något tveksam kvalitet. Lennart är gift med Karin och har två söner, Jimmy och Johnny. Äktenskapet med Karin har dock sina problem.

Själv är Frank ungkarl, men han är nära vän med grannen Mona och gradvis utvecklas vänskapen till romans.

Jag tycker att denna serien är skit rolig. Den har sina roliga stunder och det är faktiskt många. Dem jag gillar bäst i serien är Jonna och Simon. Tycker dem är as roliga, speciellt Simon med sina galna idéer han får ibland haha. Så denna serien rekomendrar jag varmt :)

The Carrie Diaries är en TV-serie från 2013 baserad på en bok med samma namn skriven av Candace Bushnell. Karaktären Carrie i TV-serien föreställer Carrie Bradshaw, vars vuxna liv gestaltas i det amerikanska tv-bolaget HBOs TV-serie Sex and the City. Serien finns i två säsonger.

 Har sätt första säsongen och jag gillar denna serien. Trodde att den skulle vara lite sådär mesig och tramsig. Men den var faktiskt väldigt bra. Så jag rekomendrar denna serien för er som gillar Sex and the city. Det är liksom tiden innan Sex and the city. Man får följa Carrie när hon är ungdom. Väldigt bra serie :)
 
 

Serien börjar med att huvudkaraktärerna och tvillingsyskonen Daniel Toivonen (Bengt Dahlqvist) och Sandra Bovallius (Lina Pleijel), som skildes åt vid födseln, träffas på Cityterminalen i Stockholm. Utan att veta om sitt släktskap blir de kära i varandra. Deras kärlek till varandra blir allt starkare och så småningom inleds en tämligen komplicerad kärleksrelation och serien tar fart.

 Alla borde ju veta vad denna serien handlar om o så. Detta är en av mina favorit serier. Har snart alla volymerna. Fattas 2 stycken. 15 har dock inte kommit ut än. Men så snart så har jag alla volymerna. Underbar serie iaf :)
 
 

Sally är en 34-årig bibliotekarie, som bor hemma hos sin pappa (Sven Wollter) som är skotekniker. Hon tror att kungen är hennes riktiga pappa. Sally är ensamstående utan barn, men är väldigt förtjust i det motsatta könet. Trots sin ålder beter sig Sally ofta som ett barn, fast hon lever i en vuxenvärld. Hon arbetar på ett bibliotek där hennes kollega Eva Kulle ständigt slår vad om olika saker. Sally påstår sig alltid vinna vaden, vilket inte alltid är fallet.

Sally har många intressanta funderingar och en genuin övertygelse om att hon alltid har rätt. En del skulle nog kalla henne mytoman. Egentligen är hon en hopplös person, men vägrar att inse det. Hon håller hårt på sina principer och gör ofta saker som blir fel, men tar ingen större notis av det, utan går vidare med en annan dum idé istället.

Väldigt rolig tvserie. Min moster är med i denna serien och hon spelar Sallys kollega på biblioteket. Man får sig definitivt många skatt när man kollar på denna serien. Så jag rekomendrar denna väldigt mycket. 

Det var alla serie jag ville rekomendera denna gången. Som sagt så blev det väldigt många svenska serier. Men jag hoppas att ni gillar några av mina tips :)

Kommentera här: